English.
The Way Home is a simple horror game with some puzzles, usual combination. Having just moved into a small flat with no showers, the protagonist has to go to a public toilet every day if she wants to bathe, and it is on the way home, as the title says, that strange things start to happen.
What makes this game stand out is its tone and pace, it is a slow horror, of being watched in the distance and hearing a strange noise behind you. This escalates using as many Japanese horror clichés as possible, but mostly maintains this tone. This, of course, is not that uncommon in horror, more like commonplace. The key is that this element where it is maintained is in the erotic section, mainly existing in the everyday (the bathroom) and in the bodies of the monsters, it is a purely passive work, exhibitionist even, never going for sex or anything really sexual. So much so that despite showing, which it does, it's somehow categorised as R-15 on Dlsite.
How it achieves this is another point to talk about.
The game uses simulation elements to enrich its simple and short gameplay, every day starts in the protagonist's room and we can interact with various things that build up her life and build up the atmosphere. Also when going to the public toilet we will be given a small area where we can move around and interact with some objects, perhaps seeing that something strange is going on with some of them. The tone is slow and silent, again I repeat real, usual, the contrast of that something strange, that shadow. These interactions can give us anything from information that simply builds a bit of context and character of the protagonist, to some CG, it is rewarded and the game would feel strange without them. In the end the experience becomes a more guided one in terms of narrative and tone and feels more like a walking simulator than a horror game (not excluding, but different from a puzzle game I mean), which apart from the very simple puzzles it basically is.
Regarding the technical part, CGs of no small quantity and of great quantity, which also create a suitable tone in the horror section with its angles and realistic eroticism, (points for the beauty marks of the protagonist), the sound section is quiet and somewhat simple but functional.
The gameplay is basic, but the running mechanics, as simple as they are, add a lot to the experience. No complaints about the movement or anything else, it just works. The puzzles are the same, they're hardly puzzles at all, but they don't feel empty and have enough depth, though perhaps some of them are a bit heavy.
If there is a complaint from me, it is that it was a little more and the necessary inclusion of a gallery of images. Changing the format of these on some page ends up fixing it if you want to see them, but. The existing English translation is not perfect, but it works.
It is in conclusion a simple horror story, but well executed. With a softer erotic nature that is appreciated.
(Review translated with DeepL)
Original en español.
The Way Home es un simple juego de terror con algunos puzzles, usual combinación. Habiéndose recién mudado la protagonista a un pequeño apartamento sin duchas, todos los día tiene que ir a unos baños públicos si quiere bañarse, es en el camino acasa tal y como dice el título, donde cosas extraña empiezan a pasar.
En lo que destaca este juego es en su tono y ritmo, es una un horror lento, de ser observado en la distancia y oír un ruido extraño detrás tuya. Esto va escalando usando todo los clichés de terror japonés posibles, pero mayormente mantiene este tono. Esto, claro, no es tan raro en el horror, más bien hasta común. La clave es que este elemento donde si se mantiene es en el apartado erótico, principalmente existente en el día a día (el baño) y en los cuerpos de los monstruos, es una obra puramente pasiva, exhibicionista incluso, nunca yendo a sexo o nada realmente sexual. Tanto que pese a enseñar, que lo hace, está de alguna manera catalogado como R-15 en Dlsite.
El como consigue esto es otro de los puntos de los que hablar.
El juego usa elementos de simulación para enriquecer su simple y corto gameplay, todos los días empiezan en la habitación de la protagonista y podemos interactuar por varias cosas que nos construyen su vida y van construyendo la atmósfera. También al ir al baño público se nos dará una pequeña zona en la que nos podremos desplazarnos e interactuar con algunos objetos, quizás viendo que algo extraño pasa con algunos. El tono es lento y silencioso, de nuevo repito real, usual, la contraposición de ese algo extraño, de ese sombra. Estas interacciones nos pueden dar desde información que simplemente construye un poco el contexto y carácter de la protagonista a algún CG, es recompensado y el juego se sentiría extraño sin estas. Al final la experiencia pasa a ser una más guida en cuanto a narración y tono y se siente más un walking simulator que juego de terror (no excluyente, pero diferente a un juego de puzzles me refiero), que quitando los muy simples puzzles es básicamente.
Respecto la parte técnica, CGs de no poca cantidad y de gran cantidad, que crean además un tono adecuado en el apartado de terror con sus ángulos y un erotismo realista, (puntos por las marcas de belleza de la protagonista), el apartado sonoro es silencioso y algo simple pero funcional.
El gameplay es básico, pero la mecánica del correr, tan simple que és, acaba aportando mucho a la experiencia. Ninguna queja del movimiento ni nada, funciona. Los puzzles igual, casi ni puzzles son pero no se sienten vacíos y tienen la suficiente profundidad, aunque quizá alguno algo pesado.
Si hay queja de mi parte, es que fuera un poco más y la necesaria inclusión de una galería de imágenes. Cambiando el formato de estas en algún página lo acaba arreglando si quieres verlas, pero. La traducción existente al inglés no es perfecta, pero sirve.
Es en conclusión una historia sencilla de terror, pero bien ejecutada. Con una naturaleza erótica más suave que se agradece.