While we wait for someone to release v0.97b, here's another free lecture from Professor Alex:
AI and video games
You must be registered to see the links
Artificial intelligence has entered our lives quite a long time ago. You have probably already heard a lot about its application in various areas of life. And maybe you have even used it yourself.
However, today we will try to narrow the topic and tell you how AI is used in the gaming industry and how even our small studio has adopted some of its tools.
Let's start with the story. The idea of creating a machine capable of thinking and making decisions started long before the advent of modern computers. But the first AI was tested in the middle of the twentieth century and was a rather simple list of algorithms for playing chess. However, half a century later, Google would create an AI that would learn to play with itself from scratch in 4 hours and would never lose to even the most perfect algorithm trained on human games. ♟️
The first video games, however, mostly before the 60s and 70s had no NPCs and were designed as two-player games. In early games like PacMan, the algorithms were customized to the local task at hand. So each ghost uses a different algorithm to determine a route and they don't "think" as a unified system. By the 90's the AI had become considerably smarter and NPCs learned to interact with each other. It became known as "global". It is an AI that is guided by input from everything going on in the game as a whole. ️
In today's AAA projects, AI is no longer just responsible for the realism of non-player characters' actions, but creates adaptive storytelling, builds locations, and helps with balance. In addition, AI tools are used to do much of the artwork. For example, in the recently released Baldur's Gate 3 a whole department worked on a self-learning machine, responsible for optimizing animation when moving on uneven terrain.
Now for the most interesting part! How are things going in our small studio? AI hasn't found a global application yet, but some developments are still being adopted. The guys from the script department use chatbots for reference information, to find references for artists. Artists are learning tools for animation. We also plan to explore the possibility of using AI for voice-overs and sound creation.
So far, the industry as a whole is using AI as a very useful tool, but in the future there is a possibility that there will be AI for creating games. And people will be forced to play games created without human input.
What do you think about this phenomenon? Write your opinion in the comments!
________________________________
ИИ и видеоигры
Искусственный интеллект достаточно давно и плотно вошел в нашу жизнь. Вы, наверняка, уже много слышали про применение его в различных областях жизни. И может быть даже сами уже применяли.
Однако сегодня мы попытаемся сузить тему и рассказать, как ИИ используется в игровой индустрии и как даже наша маленькая инди-студия взяла на вооружение некоторые инструменты.
Начнем с истории. Идея создания машины, способной мыслить и принимать решения, зародилась задолго до появления современных компьютеров. Но первый ИИ был опробован только в середине ХХ века и представлял собой довольно-таки простой список алгоритмов для игры в шахматы. Но уже полстолетия спустя Google создаст ИИ, который за 4 часа научится играть сам с собой с нуля и ни разу не проиграет самому совершенному алгоритму, обученному на человеческих партиях. ♟️
Первые же видеоигры в большинстве своем до 60-х и 70-х не имели NPC и были созданы как игры для двух игроков. В ранний играх, таких как PacMan, алгоритмы были настроены под локальную задачу. Так каждое привидение использует свой алгоритм для определения маршрута и они не “мыслят” как единая система. К 90-м ИИ значительно “поумнел” и NPC научились действовать сообща друг с другом. Его стали называть “глобальным”. Это ИИ, который руководствуется входными данными от всего происходящего в игре в целом. ️
В сегодняшних AAA проектах ИИ отвечает уже не просто за реалистичность действий неигровых персонажей, а создает адаптивный сторителлинг, строит локации и подбирает баланс. Кроме того, с помощью ИИ-инструментов выполняется большая часть художественной работы. Например, в недавно вышедшей Baldur’s Gate 3 целый отдел трудился над самообучающейся машинной, отвечающий за оптимизацию анимации при передвижении по неровной местности.
Теперь самое интересное! Как обстоят дела в нашей инди-студии? ИИ пока не нашел глобального применения, однако некоторые наработки все-таки взяты на вооружение. Ребята из сценарного отдела используют чат-ботов для справочной информации, поиска референсов для художников. Художники обучаются инструментам для анимаций. Также мы планируем исследовать возможность использования ИИ для озвучки и создания звуков.
Пока что в целом в индустрии ИИ используется как очень полезный инструмент, но в будущем есть вероятность, что появится искусственный интеллект для создания игр. И люди будут вынуждены играть в игры, созданные без участия человека.
А как вы относитесь к данному явлению? Пишите свое мнение в комментарии!